VMware Technical Support Summit 2022

30 mei 2022 Events / VMware

Na 3 jaar is het eindelijk weer zover, de VMware Technical Support Summit in Cork Ierland. Dit tweedaagse VMware event staat compleet in het teken van de techniek. Dat zie je natuurlijk niet vaak en mede daarom is dit event zeer populair onder de technische collega’s. Tel daar het onderdeel ‘troubleshooten met experts’ bij op, dan is het helemaal duidelijk waarom Alexander, Menno en Michael maar wat graag richting Cork vertrekken.

In februari stond de eerste mail in de mailbox. VMware vroeg of er bij ons, als oud deelnemers, animo was voor een 2022 editie van de VMware Technical Support Summit. En of wij ook konden aangeven welke onderwerpen wij graag voorbij willen zien komen. Daar hebben we niet lang over nagedacht. Met ons, waren er ook andere positieve reacties, want in maart ontvingen wij de officiële uitnodiging voor 24 en 25 mei. Op naar Cork, voor kennis, netwerken en ook om eindelijk de VMware collega’s weer in levenden lijve te zien. Het meest wordt toch wel uitgekeken naar de expert bar (troubleshooten met de experts). Dagelijks zijn hier collega’s van VMware Global Support beschikbaar voor het bespreken van lopende issues en verschillende use cases.

Terugblik – Dag 1 – Ochtendprogramma

Dag 1 start met de keynote van Joe Baguley, VP & CTO EMEA bij VMware. Joe blikt terug op waar VMware vandaan komt. Maar nog belangrijker, waar VMware in de toekomst de focus op gaat leggen. Hierbij komen vooral onderwerpen als modern apps en SD-WAN voorbij. Dit aan de hand van een aantal mooie praktijkcases, waarvan het gebruik van SD-WAN voor de connectiviteit in politieauto’s eruit springt.

Na de keynote neemt Chris Campbell de presentatie op zich met een sessie over de migratie van NSX-V naar NSX-T (V2T). Dit is voor ons bekend terrein. Wij hebben inmiddels meerdere V2T migratie projecten succesvol uitgevoerd. Wel blijft VMware de migratiemogelijkheden uitbreiden, waarbij het migreren van een ‘User-Defined Topology’ een nieuwe toevoeging is.

Dan is de beurt aan Valentin Bondzio. Valentin staat bekend om zijn energieke en humoristische manier van presenteren, ook dit keer stelt hij niet teleur. Hij begint zijn presentatie met het onderwerp: How to capatilize VMware. Daarbij gaat het niet om hoe je VMware producten het beste inzet, maar om hoe je nu eigenlijk VMware schrijft. Is het vmware, Vmware of VMWare? Na een relaas, waarbij hij veel lachers op zijn hand krijgt, is de conclusie dat het toch echt VMware moet zijn.

Na deze korte ijsbreker gaat hij verder met presentatie, die vol zit met technische diepgang. In dit geval de fysieke resources van een host en die van een VM en (v)NUMA nodes. Ook krijgen we antwoord op wat nu de beste power management settings zijn voor een ESXi Host. En hoe de settings in vCenter overeen komen met de power settings in de BIOS. Dit met als doel om de fysieke hosts zo duurzaam mogelijk in te zetten, mét optimale performance. Een sessie over Log4J sluit de eerste ochtend af. Eerst wat korte uitleg over hoe de Log4J vulnerability misbruikt kan worden, inclusief voorbeelden uit de praktijk. Daarna krijgen wij een insight in de threat response processen van VMware. Er wordt dieper ingegaan op security afdelingen binnen VMware en hun samenwerking. Vooral de werkwijze van het VMware Security Response Center (vSERC) is zeer interessant. Deze afdeling staat volledig los van de support afdeling. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontdekken, voorkomen en mitigeren van security vulnerabilities binnen alle VMware producten.

Terugblik – Dag 1 – Middagprogramma

Tijdens de VMware Technical Support Summit staan de middagen in het teken van break-out sessions.

NSX-T: In deze sessie komen de meest voorkomende service requests aan de orde, die bij VMware support binnenkomen. Dit zijn altijd interessante sessies, aangezien hier issue worden besproken, inclusief root cause en oplossingen, die wij ook in de praktijk tegen zouden kunnen komen.

vSAN Design and Operations: Ondanks dat wij al flink wat ervaring hebben met het ontwerpen en implementeren van vSAN omgevingen, blijven dit soort sessies interessant. Er wordt dieper ingegaan op de nieuwe functionaliteiten van elke nieuwe vSAN versie. Maar ook de best practices op design gebied worden nog eens onder de loep genomen, omdat die voor de nieuwste versie gewijzigd kunnen zijn.

Expert Bar: De expert bar is in de middagen goed bezet. Zo zijn hier experts te vinden op het gebied van bijvoorbeeld NSX, vSAN, vSphere en VCF. Normaliter spreken wij deze mensen telefonisch of per mail, maar face-to-face blijft uiteraard veel beter. Dit is dan ook het moment om discussies te starten, lopende issues te bespreken en nieuwe inzichten op te doen met de collega’s van VMware. Hier hebben we dankbaar gebruik van is voor ons het leukste component van de VMware Technical Support Summit.

Terugblik – Dag 1 – Avondprogramma

Traditioneel sluiten we de eerste dag af met een gezamenlijke borrel en BBQ. We komen bijeen in de Dwyers of Cork, waar wij worden ondergedompeld in de Ierse sfeer en bijkomende gezelligheid.

Binnenkort ons verslag van ook de tweede dag van de VMware Technical Support Summit.