Wijn en samenwerken

25 oktober 2016 Events / VMware

In mijn vorige blog heb ik geprobeerd de combinatie tussen bier en micro-segmentatie duidelijk te maken. Vanuit het vieren van de oogst probeer ik in dit stuk het verband tussen (goede) wijn en samenwerken uit te leggen.

1990

Toen ik eind vorige eeuw begon in de IT-wereld als verkoper, was iedereen om mij heen vooral gericht op de transacties. De accountmanager verkocht wat hij wilde verkopen, sloot de deal en was weer weg. Productverkoop was toen nog aan de orde van de dag. De werkplek in die tijd op kantoor was beter dan de werkplek thuis. De gebruikers waren nog onbekend met de middelen die zij ter ondersteuning van hun werkzaamheden kregen en de IT-afdeling bepaalde wat goed voor je was. Hoe anders is dat vandaag de dag? De gebruiker heeft inmiddels de route naar digitaal gevonden en stelt steeds hogere eisen aan de middelen die zij ter beschikking krijgen of zelf willen gebruiken. De gebruiker is de eiser geworden. Klanten weten veel sneller wat zij willen. De verkoper moest zich dus transformeren naar adviseur. Diezelfde klanten zijn de afgelopen jaren aan het standaardiseren gegaan en ditzelfde doen we binnen de IT-afdeling met processen (automatiseren).

Handmatig proces

In het proces van de wijn is de oogst een belangrijke processtap. Als de druif ergens half oktober goed rijp is, wordt ze geplukt. Ik heb geen idee op een druif vrouwelijk is? Op school leerde ik dat alles wat mooi is vrouwelijk zou moeten zijn, dus bij deze! Handmatig plukken is nog steeds de beste manier voor de (hele) goede wijnen. De druif wordt losgeslagen van de tak waaraan het hing en sap, vel en pitten samen vormen most. De most wordt vervolgens geplet. Traditioneel met de blote voeten, maar tegenwoordig ook machinaal. Hoe beter dit pletten gebeurd, hoe beter de smaak en kleur. De geplette most blijft een dag of wat staan en daarna wordt bepaald hoeveel suiker en zuur er in de most zit. Dit wordt gedaan om het juiste alcoholpercentage te kunnen bepalen. De most en de toegevoegde pecto-enzyme moet daarna nog twaalf uur extra rusten, waarna het gistproces gestart kan worden. Om het een niet al te uitgebreid verhaal te laten worden zal ik het gistingsproces niet verder beschrijven. Na het gisten begint het proces van wijn klaren en bewaren. Een goede wijn heeft dus tijd nodig en bij voorkeur veel handmatige acties. Machinaal plukken kan, maar daarmee wordt de most met meer takjes vervuild. Machinaal persen kan ook, maar ook dat komt de kleur en smaak van de wijn niet ten goede…

Standaardisatie IT-processen

Als we die handmatige acties gaan vergelijken met het proces van standaardisatie van IT-processen kun je alleen maar concluderen dat het innovatieve (machinale) karakter van wijn maken de wijn slechter maakt, terwijl het standaardiseren van IT-processen juist het tegenovergestelde resultaat laat zien mits goed uitgevoerd.

Samenwerken

Het proces van wijn maken heeft wel veel overeenkomsten met samenwerken. Samenwerken betekent voor mij specialisatie. Specialistische oplossingen met specialistische partijen. De grote softwarehuizen, zoals Microsoft, Oracle, SAP en VMware kopen (kleinere) specialistische startups op. Dit doen ze om snel een nieuwe technologie of oplossing te kunnen doorvoeren. Het ecosysteem rond deze grote partners wordt belangrijker. Samenwerken van de kant waar ik zit maakt je krachtiger dan het proberen alleen te doen. En uiteindelijk wordt de klant er beter van, en daar doen wij het allemaal voor!

Een samenwerking is een lang proces. Je kiest zorgvuldig de juiste partner uit om mee samen te werken. Dit proces heeft tijd nodig en is een handmatig (persoonlijk) proces. Het moet van beide kanten kloppen als je wilt samenwerken. Dit proces blijf je monitoren en bijstellen als dat nodig is. Door goede samenwerkingen komen er nieuwe samenwerkingen bij, waarbij je dit proces weer moet doorlopen en bijhouden. Je blijft elkaar scherp houden en uitdagen, zodat beide partijen (of het gehele ecosysteem) er beter van worden. Het onderhoud van dit ecosysteem aan partners vergt tijd en energie, waarbij het uiteindelijke doel is: de tevreden klant en de tevreden medewerkers van je eigen bedrijf. Door de juiste partners te koppelen die zeggen wat ze doen, en doen wat ze zeggen kun je de volgende stap maken in klanttevredenheid, zowel extern als intern.

Een goede samenwerking is als een goede wijn. Die wil je niet automatiseren! Hoe langer het proces van samenwerken, des te beter de resultaten. Zo is het toch ook met wijn?

VMworld 2016

Afgelopen week was ik met RedLogic aanwezig op het Europese VMware evenement in Barcelona, Spanje. Op het podium werd vol lof gesproken over Microsoft en Palo Alto Networks (door VMware) en de intense samenwerking die daar inmiddels is ontstaan. In het exposantencentrum stonden onder anderen Nutanix (volgens sommigen de concurrent op het gebied van Virtual SAN) en Cisco (volgens weer anderen de concurrent op het gebied van (virtueel) netwerken). Ook de aankondigingen (de meeste waren reeds aangekondigd) van de samenwerkingen op publieke cloud als SoftLayer (IBM), Amazon en Azure onderstreept dit nogmaals. Alle partijen gaan uit van hun eigen kracht en beconcurreren elkaar waar noodzakelijk. Daarbij accepteren diezelfde partijen dat er met die andere partijen ook prima samengewerkt kan worden. Door het specialisme op micro-segmentatie, hyrbide cloudoplossingen en het automatiseren van IT-processen zijn we tijdens dit evenement ook aan veel ecosysteempartners van VMware gekoppeld. Met als gevolg: een nog betere wijn.

Een prachtig voorbeeld van samenwerken en promoten van ecosysteem aan partners als ik het mag zeggen. Een heerlijke wijn! Handmatig tot leven gebracht, de wijn. Dat dan weer wel.

Wil je meer weten over het VMware evenement of wat wij voor jou kunnen betekenen, laat het mij dan weten. Wie weet drinken we binnenkort een goede, niet-machinaal gemaakte wijn op het succes van onze samenwerking!